Van Dijk Totaaltuinen

Wat doe je als je als hovenier nét voor de start van het tuinseizoen een fantastisch nieuwe website lanceert die nog geen waarde heeft opgebouwd in Google, maar je wél wil dat de website zorgt voor nieuwe klanten?

Om op korte termijn in te kunnen spelen op zoekgedrag van potentiële klanten is adverteren in Google wat mij betreft dé oplossing. Als je nu je advertenties instelt, ben je diezelfde dag nog zichtbaar in de zoekmachines wanneer potentiële klanten zoeken op jouw producten of diensten. Je betaalt pas wanneer iemand klikt op jouw zoekresultaat en dus jouw website bezoekt. Daarmee was Google Ads ideaal voor deze klant: hoveniersbedrijf Van Dijk Totaaltuinen uit Ochten.

Google Ads voor Van Dijk Totaaltuinen

Van Dijk Totaaltuinen uit Ochten schakelde mij in om kwalitatief goede websitebezoekers naar de gloednieuwe website (ontwerp & tekst door Story Tailor) te trekken die ook nog eens zouden converteren.

Samen met de webbouwer zorgden we ervoor dat er op de website voldoende contactmogelijkheden waren: een contactformulier invullen, e-mailen of bellen… het is allemaal mogelijk. Met behulp van Google Tag Manager maakte ik alle klikken en ingevulde contactformulieren meetbaar, zodat we later ook konden zien welke verkeersbron leidde tot conversies op de website.

In Google Ads startte ik met drie verschillende zoekwoordcampagnes:

  1. Een ‘branded’ campagne gericht op alle personen die zochten op ‘Van Dijk Totaaltuinen’ of ‘Van Dijk Tuinen’. Omdat de website nog niet goed vindbaar was in Google én we te maken hadden met een lokale concurrent met vrijwel dezelfde bedrijfsnaam, is het altijd slim om zo’n branded campagne te activeren. De kosten zijn superlaag en je voorkomt dat mensen je website niet kunnen vinden of per ongeluk bij een concurrent terecht komen.
  2. Een campagne gericht op alle personen in een straal van 25 kilometer rondom Ochten die zochten op termen zoals ‘hovenier’, ‘tuin laten aanleggen’ en ‘tuinontwerp’.
  3. Een landelijke campagne gericht op alle personen die zochten op belangrijke zoektermen (zoals ‘hovenier’ of ‘tuinontwerp’) in combinatie met een plaatsnaam of provincie waarin Van Dijk Totaaltuinen actief is (bijvoorbeeld ‘hovenier utrecht’ of ‘tuinaanleg veenendaal’).

Ik had twee maanden de tijd om te ‘vlammen met de campagnes’ zodat we in de topmaanden voor Van Dijk Totaaltuinen zoveel mogelijk opdrachten konden binnenhalen om tuinen te ontwerpen, aan te leggen en te onderhouden.
Omdat de looptijd van de campagnes zo kort was, was het een hele uitdaging om in deze periode zoveel mogelijk te testen en het optimale resultaat uit de campagnes te halen.

Ik testte onder andere met:

  • Advertentieteksten: welke advertentietekst zorgde voor de hoogste CTR (Click Through Rate) en de laagste kosten per klik?
  • Biedstrategieën: Handmatige CPC vs. Klikken maximaliseren: welke biedstrategie zorgde voor de laagste kosten per klik, hoogste CTR en natuurlijk de meeste aanvragen?

Na een aantal weken had ik de campagnes aardig steady staan en ontdekte ik al snel welke biedstrategie en advertentievariant zorgde voor de beste resultaten.

Resultaat

In deze twee maanden zorgden de Google Ads campagnes voor de volgende resultaten:

  • 847 websitebezoekers
  • 63 meetbare acties/conversies op de website (waarvan 12 ingevulde contactformulieren, de overige conversies waren klikken op telefoonnummer of e-mailadres, die vervolgens konden leiden tot een telefoontje of verzonden e-mail)

Dat betekent dat de Google Ads campagnes resulteerden in een gemiddeld conversiepercentage van 7,68%.

Van Dijk Totaaltuinen gaf bovendien aan dat de aanvragen kwalitatief zeer goed waren en vrijwel allemaal resulteerden in een afspraak en concrete opdracht. De kosten per conversie waren dusdanig laag dat Van Dijk Totaaltuinen de investering in Google Ads ruimschoots terugverdiende door de vele opdrachten die verstrekt werden aan het bedrijf.