Linkbuilding

Linkbuilding is al jarenlang één van de meest effectieve manieren om hoger in Google te komen. Wil je meer relevante backlinks verzamelen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Besteed linkbuilding uit aan Campaigns & Concepts.

Waarom linkbuilding?

Om beter vindbaar te worden in Google, spelen diverse factoren een rol. Een goed functionerende website met sterke teksten is de basis, maar wist je dat linkbuilding nog steeds één van de belangrijkste factoren is voor een optimale vindbaarheid?

Wanneer relevante websites met een hoge Domein Autoriteit naar jouw website verwijzen, is dit voor Google een teken dat ook jouw website relevant is voor bepaalde zoektermen. Google beloont jouw website daarom met een hogere positie in de zoekmachine op jouw focuszoekwooren. Het is dus zeker de moeite waard om linkbuilding op te nemen in je SEO-strategie.

Hoe verzamel je backlinks?

Je weet nu dat het essentieel is om backlinks te verzamelen om jouw website beter vindbaar te maken in Google. Maar hoe ga je aan de slag? Het verkrijgen kan relevante verwijzende links is een tijdrovende bezigheid als je niet weet waar je moet beginnen. Veel bedrijven kiezen er dan ook voor om hun SEO en linkbuildingactiviteiten uit te besteden aan een marketingbureau dat ervaring heeft met zoekmachineoptimalisatie. Zo kun jij je gewoon focussen op je bedrijf, terwijl jouw website op efficiënte én effectieve wijze beter vindbaar wordt gemaakt.

Er zijn verschillende manieren om backlinks te verzamelen:

  • Via zogenaamde startpagina's of overzichtspagina's gerelateerd aan jouw diensten en/of producten
  • Links ruilen met andere websites
  • Artikelen schrijven voor andere websites en daar een link naar jouw website in verwerken (gastbloggen)
  • Links kopen

Dat betekent niet dat je zomaar overal lukraak linkjes naar jouw website kunt plaatsen. Google vindt het namelijk belangrijk dat je een natuurlijk linkprofiel opbouwt. Sterker nog, wanneer Google doorheeft dat jij op zeer agressieve wijze links inkoopt of veel websites met een lage domeinautoriteit naar jouw website verwijzen, word je daarvoor afgestraft. In plaats van te stijgen in de zoekmachines, zul je merken dat je juist daalt. En dat is wel het laatste dat je wil!

6 belangrijke factoren bij linkbuilding

Wanneer ik voor een bedrijf aan de slag ga met linkbuilding, let ik dan ook op de volgende factoren:

  1. Relevantie van websites
  2. Domein Autoriteit van websites en Pagina Autoriteit van de pagina waar de link eventueel geplaatst kan worden
  3. Een hoge Trust & Citation Flow (dit zegt iets over de betrouwbaarheid van de website)
  4. Een lage spam score
  5. Websites waar de concurrent links heeft geplaatst 
  6. Natuurlijke verspreiding van de links (1 tot 2 links per week lijkt getolereerd te worden door Google)

Campaigns & Concepts maakt gebruik van de gerenommeerde SEO-tools SE Ranking en Moz om deze data in kaart te brengen.

Linkbuilding: hoe gaat Campaigns & Concepts te werk?

De afgelopen jaren heb ik diverse SEO-trajecten begeleid om de vindbaarheid op zoekwoorden te verbeteren. Ook voor zoekwoorden met een maandelijks zoekvolume van +10.000. Dit is hoe ik te werk ga tijdens een linkbuildingtraject:

1. Nulmeting 

Ik breng in kaart wat jouw huidige Domein Autoriteit is, de paginawaarde van de belangrijkste pagina's, wat de huidige positie in Google is voor jouw focuszoekwoorden en voer een concurrentie-analyse uit.

2. Linkbuildingstrategie bepalen

Nu duidelijk is wat de huidige resultaten zijn, brengen we doelstellingen in kaart. Op welke focuszoektermen wil je beter gevonden worden? Wat wordt de linkbuildingstrategie? Welke websites gaan we benaderen? En binnen welk tijdspad willen we de doelstellingen behalen?

3. Uitvoering

Tijd om aan de slag te gaan! We kijken eerst welke backlinks jouw website al heeft en of deze geoptimaliseerd kunnen worden. Ook checken we dode links en neem ik contact op met de websitebeheerder om deze te updaten. Vervolgens benader ik relevante startpagina's en overzichtspagina's met een hoge domeinwaarde. Ook gaan we de samenwerking aan met relevante bloggers en influencers. Omdat we weten op welke websites jouw concurrenten backlinks hebben verzameld, is het de moeite waard om ook een link naar jouw website te verkrijgen via deze websites. 

4. Rapportage

Tijdens het linkbuildingtraject word je elke maand op de hoogte gehouden van de resultaten. Welke nieuwe backlinks zijn erbij gekomen? Zijn jouw focuszoekwoorden gestegen in de zoekmachine? En wat zijn de acties voor komende maand?

Hoe lang duurt linkbuilding?

Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie en daarmee een langetermijnstrategie. Een linkbuildingtraject duurt vaak zes tot twaalf maanden.

In deze periode wordt er wekelijks contact opgenomen met nieuwe linkpartners en worden er nieuwe links geplaatst. Op basis van data en resultaten worden nieuwe acties voor de komende maand bepaald.

Wat kost linkbuilding?

Aan linkbuilding zijn twee typen kosten verbonden:

  • Strategie en uitvoer van linkbuilding: voor het uitvoeren van de nulmeting en het bepalen van de strategie reken ik een vast bedrag. Vervolgens zijn de kosten voor het uitvoeren van de linkbuilding afhankelijk van de duur van het traject en het aantal links dat benodigd is om de doelstelling te behalen.

  • Inkopen van links: aan het plaatsen van links op websites zijn vrijwel altijd kosten verboden. Die kosten kunnen variëren van €1 per link tot soms wel €500 per link. Of deze kosten de moeite waard zijn, is geheel afhankelijk van de relevantie en Domein Autoriteit van de site. We spreken een totaalbedrag af voor de duur van het linkbuildingtraject. Voor dat bedrag worden gedurende deze periode links ingekocht.

Op basis van jouw doelstellingen, geef ik je graag advies over een passende looptijd, uit te voeren acties en het benodigde budget.

Linkbuilding uitbesteden?

Start vandaag nog met linkbuilding! Campaigns & Concepts voert een nulmeting uit, geeft linkbuildingadvies en neemt alle linkbuildingactiviteiten op zich. Neem contact op voor meer informatie & kosten.