Websitemigratie: zo migreer je je website succesvol

  • 28 september 2020
  • SEO

Websitemigratie

Een websitemigratie: veel organisaties krijgen hier vroeg of laat mee te maken. Een website moet namelijk periodiek vernieuwd worden, zodat deze aansluit bij bijvoorbeeld de nieuwste functionaliteiten, security-eisen en trends van dat moment.

Bij een websitemigratie kan echter veel mis gaan, wat ik als online marketeer helaas meerdere keren van dichtbij heb meegemaakt. De reden? Het marketingteam werd te laat (of helemaal niet) bij het traject betrokken. In dit artikel leg ik je uit wat een websitemigratie is, welke problemen er kunnen optreden en wat de rol van een online marketingteam is bij zo’n websitemigratie.

Wat is een websitemigratie?

Bij een websitemigratie wordt de inhoud en/of structuur van een website aangepast. Dat kan betekenen dat:

  • De website verhuist naar een andere server
  • De website verhuist naar een nieuw CMS
  • De website in hetzelfde CMS blijft, maar een nieuwe lay-out krijgt
  • De website een nieuwe domeinnaam krijgt
  • De website een nieuwe URL-structuur krijgt
  • Waarom zou je een website migreren?

De migratie van een website wordt in principe gedaan om de kwaliteit van de website te verbeteren. Door te verhuizen naar een andere server of nieuw CMS, profiteer je bijvoorbeeld van nieuwe functionaliteiten, een betere security of performance van je website.
Het doel van een websitemigratie is dus het verbeteren van de website, maar als de migratie niet goed wordt uitgevoerd, kan het tegenovergestelde gebeuren.

Problemen bij een websitemigratie

Nu denk je misschien dat een websitemigratie puur een technisch project is, maar niets is minder waar. Misschien speelt het online marketingteam wel één van de belangrijkste rollen om de migratie succesvol te laten verlopen.

Als het marketingteam niet tot nauwelijks wordt betrokken, dan is de kans groot dat je na de migratie op de volgende problemen stuit:

  • Data (bijvoorbeeld e-commerce data) in Google Analytics wordt niet goed gemeten
  • Conversiedoelen die zijn ingesteld in Google Tag Manager werken niet meer
  • Google Ads advertenties worden afgekeurd
  • Remarketing campagnes via Google Ads en social media werken niet meer
  • Productfeeds voor Google Shopping campagnes werken niet meer
  • Websitebezoekers landen op 404-pagina’s
  • De organische posities die je de afgelopen jaren hebt opgebouwd in Google, zakken drastisch

Nu kunnen probleem 1 t/m 6 tot op zekere hoogte na livegang opgelost worden. Probleem 7 is echter een probleem waar je – als je hier geen rekening mee houdt – nog maanden na de migratie last van blijft houden. Al je SEO-inspanningen van de afgelopen jaren, zijn dan voor niets geweest. Het betrekken van het online marketingteam – in het bijzonder een SEO-specialist – is dus essentieel bij zo’n migratietraject.

Invloed van een websitemigratie op je posities in Google

Hoe komt het dan dat jouw hoge, organische posities in Google ineens dalen of zelfs verdwijnen na zo’n websitemigratie? Jouw posities in Google op belangrijke zoektermen worden bepaald op basis van zo’n 200 factoren. De website Backlinko updatet de lijst met deze SEO-factoren elk jaar, een pagina die ik regelmatig raadpleeg als ik bezig ben met zoekmachineoptimalisatie voor klanten.

De zoekmachine Google maakt gebruikt van de Googlebot om jouw websitepagina’s te crawlen. De Googlebot leest als het ware jouw pagina’s en scant wat er op de pagina staat.

Vervolgens indexeert Google jouw websitepagina’s. Dat betekent dat Google bepaalt of jouw pagina überhaupt zichtbaar wordt in de zoekmachine. Om te bepalen of jouw pagina op nummer 1, nummer 2, of bijvoorbeeld buiten de top 20 valt in de zoekresultaten, maakt Google gebruik van een algoritme. Daarbij spelen dus die +/- 200 factoren een rol.

Tip: vanaf eind maart 2021 gaat de Googlebot jouw website primair op mobiel crawlen. Websites worden dus ‘mobile first’ gecrawld en geïndexeerd.

Op basis van dit algoritme wordt de rangschikking in de zoekresultaten bepaald. Regelmatig komt de Googlebot terug op pagina’s die bekend zijn in de index. Er wordt dan gecheckt of er aanpassingen zijn gedaan aan de pagina, bijvoorbeeld qua tekst of afbeeldingen. Op basis daarvan kan de rangschikking aangepast worden, omdat Google bepaalt dat je een hogere of juist lagere positie verdient in de zoekresultaten.

En dat is precies waar het mis kan gaan bij een migratie. Stel dat je uren hebt besteed aan het optimaliseren van een bepaalde websitepagina, die na maanden of misschien wel jaren, eindelijk een organische nummer 1 positie heeft bereikt op een belangrijke zoekterm. Bij de websitemigratie verandert de URL-structuur en dus ook de URL van deze pagina.

De Googlebot crawlt de oude pagina, maar concludeert dat deze URL niet meer bestaat. Omdat je niet hebt aangegeven dat er een nieuwe URL voor de oude pagina in de plaats is gekomen, vindt Google dat jouw website niet meer of slechter vindbaar is op deze zoekterm. Al je uren aan optimalisatie zijn voor niets geweest.

Tenzij…

… je als online marketeer acties onderneemt om de organische posities te behouden (bijvoorbeeld met behulp van 301-redirects). Ook als je overgaat naar een nieuw CMS, een nieuwe server, lay-out of URL-structuur. Welke acties dat zijn en welke actiepunten nog meer door het marketingteam uitgevoerd kunnen worden bij een migratie, kun je bekijken in deze ‘Online Marketing Checklist voor Websitemigraties’.

>> Download de checklist gratis

Wanneer moet je beginnen met voorbereidingen voor een websitemigratie?

De overgang naar een nieuw CMS, nieuwe domeinnaam of nieuwe lay-out is iets wat bij voorkeur al maanden van tevoren voorbereid moet worden. Ik ken voorbeelden van grote bedrijven die langer dan een jaar voor de migratie beginnen met de voorbereidingen. Voor kleine tot middelgrote bedrijven wordt vaak 4 tot 6 maanden begonnen met een websitemigratie. Te vroeg beginnen met een migratie kan eigenlijk bijna niet, hoe vroeger je begint, hoe beter je je kunt voorbereiden.

Nu is het sowieso aan te raden om het marketingteam al in het voortraject te betrekken. Als er keuzes worden gemaakt voor een nieuw CMS, een nieuwe lay-out en websitestructuur, dan zijn dit allemaal zaken waar online marketeers zéker iets waardevols over hebben te zeggen.

Wat is het juiste moment voor een websitemigratie?

Wat dan een goed moment is voor de daadwerkelijke migratie? Volgens Search Engine Land – en ik sluit me daar helemaal bij aan – is het laagseizoen qua sales het beste moment voor het uitvoeren van de migratie. Dat zou betekenen dat een webshop met kerstartikelen het beste kan migreren in het voorjaar of in de zomer, terwijl voor een hoveniersbedrijf een websitemigratie het beste gepland kan worden in de winter.

Wil je meer weten over websitemigraties? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij je websitemigratie? Download de checklist gratis of neem contact met me op voor meer informatie.

>> Download de checklist

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?