Mobile first indexering in Google in 2021: zo bereid je je voor

  • 8 september 2020
  • SEO

Mobile first indexering

Google kondigde het al een tijd geleden aan: de zoekmachine gaat jouw vindbaarheid in Google bepalen op basis van de mobiele versie van jouw website. Tot op heden indexeert Google het grootste gedeelte van de websites op basis van hun desktop versie, maar dat gaat dus veranderen. Inmiddels worden grote én nieuwe websites vaak al ‘mobile-first‘ geïndexeerd en binnenkort worden dus alle websites op deze manier beoordeeld door Google.

Oorspronkelijk zou het primair indexeren op basis van mobiele sites al in september 2020 plaatsvinden, maar een aantal weken geleden maakte Google bekend dit uit te stellen tot eind maart 2021. Dat betekent niet dat je nog even lui achterover kunt hangen, dit is namelijk hét moment om jouw website alvast voor te bereiden op het Mobile First indexeren door Google.

Wat houdt ‘mobile first indexeren’ in?

Tig jaar geleden werden websites voornamelijk bezocht via desktop. Veel bedrijven hadden al een mobiele website, maar het duurde wel een aantal jaar voordat het verkeer op de desktopversie gelijk was aan de mobiele versie. Sinds +/- 2016 zien we het tegenovergestelde gebeuren: er zijn meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten en worden websites méér bezocht op smartphones dan op desktop.

Het hebben van een ‘responsieve website’ (een website die goed werkt op zowel desktop als mobiel en tablet), was daardoor al jarenlang een noodzaak, maar het belang van een goed presterende mobiele website, wordt vanaf volgend jaar dus nóg belangrijker.

Vanaf eind maart 2021 wordt de indexering van jouw website primair gebaseerd op hoe jouw website mobiel presteert. Dat houdt voornamelijk in dat websites die alleen gemaakt zijn voor desktops (wat anno 2020 hopelijk vrijwel niet meer het geval is), minder getoond worden in de zoekmachine. Websites die op desktop meer getoond worden dan op mobiel, kunnen mogelijk ook lager gerangschikt worden in Google.

Hoe bereid je je voor op de ‘mobile first indexering’?

Het voorbereiden van je website voor een goede, mobile first indexering, brengt voornamelijk technische optimalisaties met zich mee. Slim om in dit proces dus een webbouwer en/of technische SEO-specialist aan te haken.

Zorg ervoor dat je website responsive is

Dat dit anno 2020 nog gezegd moet worden, is treurig, maar helaas waar: er zijn nog steeds websites die niet responsive zijn of niet optimaal werken op mobiel. Een gemiste kans! Trek je webbouwer aan de mouw als blijkt dat je website nog niet (optimaal) responsive is. Soms kunnen er binnen het huidige design wijzigingen worden toegepast of is er een nieuwe lay-out nodig.

Geen informatie/afbeeldingen weglaten op mobiel

In veel Content Management Systemen (CMS) heb je de mogelijkheid om met één vinkje ervoor te zorgen dat bepaalde afbeeldingen of tekst niet op mobiel getoond worden. Ook kun je in bepaalde CMS’en per pagina aangeven welke tekst er op desktops getoond moet worden en welke tekst op mobiele devices. Dat kan wel eens handig zijn als je op mobiel een kortere tekst wil tonen of bepaalde afbeeldingen niet op mobiel wil laten zien. Met het oog op de mobile first indexering, zou ik je dat nu niet meer aanraden. Zorg ervoor dat jouw websitepagina’s op mobiel compleet genoeg zijn om deze goed te laten ranken en probeer zoveel mogelijk één lijn te trekken tussen je desktopwebsite en mobiele website. Denk dus twee keer na over of je een alinea tekst of afbeelding weglaat, want dat kan van invloed zijn op je indexering.

Geen aparte URL hanteren voor een mobiele website

Het gebeurt gelukkig bijna niet meer, maar af en toe moet je zodra je een website op smartphone bezoekt, de keuze maken of je de desktop- of mobiele versie wil bekijken. De mobiele versie heeft dan een aparte URL, bijvoorbeeld m.jouwbedrijfsnaam.nl. Het hanteren van twee verschillende URL’s voor de desktopversie en mobiele versie, is funest voor je vindbaarheid in Google. Google ziet het namelijk als twee aparte websites. Kies voor één URL die gebruikt wordt voor zowel de desktopversie als mobiele versie van jouw website. Oh, en als je toch bezig bent: als je op jouw website nog handmatig moet aanvinken of je de mobiele of desktopversie wil aanvinken… dan is het tijd voor een nieuwe website die volledig responsive is, zodat dit soort meldingen niet meer nodig zijn.

Snelheid van je mobiele site verbeteren

De snelheid van je website is sinds een jaar of twee officieel een factor die door Google wordt meegenomen in de ranking van jouw website op mobiele devices. Nu Google jouw website mobile first gaat indexeren, wordt de snelheid van je mobiele website nog belangrijker. Zorg ervoor dat je website een groene Pagespeed Score krijgt in de PageSpeed Insights tool van Google. Er zijn meerdere tools waarmee je paginasnelheid kunt testen, maar omdat deze tool van Google is, verwacht ik dat het des te belangrijker is om in deze tool een groene score te krijgen.

Je kunt je website hier laten testen op snelheid op zowel desktop als mobiel. Die twee verschillen vrijwel altijd. En je raadt het al: vooral de mobiele snelheid wordt een belangrijke factor. De tool geeft ook direct advies over welke punten je kunt optimaliseren. Ook hierbij geldt weer: haal je webbouwer erbij om deze optimalisaties door te voeren.

Zorg ervoor dat de Googlebot jouw mobiele website kan crawlen

Via Google Search Console kun je checken of jouw website goed geïndexeerd wordt in de zoekmachines. Je website moet goed gecrawld kunnen worden: de zogenaamde ‘Googlebot’ controleert namelijk regelmatig jouw websitepagina’s en vanaf maart 2021 zal deze dus voorrang geven aan jouw mobiele websitepagina’s (Googlebot smartphone). Je kunt dit controleren door je URL in te voeren bij ‘URL inspectie’ in Google Search Console. Je ziet vervolgens of deze gecrawld is door de Googlebot (smartphone):

Als een crawl niet is toegestaan, dan heeft dat er vaak mee te maken dat je in je robots.txt bestand bepaalde URL’s hebt ‘geblokkeerd’ voor crawlen. Gebruik deze tool (gekoppeld met Search Console) om de huidige robots.txt van jouw website te checken en vergelijk de instellingen met de informatie op deze pagina.

Je kunt Google een handje helpen door URL’s handmatig in te dienen voor indexering, waardoor ze vrijwel direct opnieuw worden gecrawld en geïndexeerd.

Optimaliseer afbeeldingen en pas lazy loading toe

Comprimeer afbeeldingen waar mogelijk en lever ze in de juiste bestandsindeling aan. Ook een handige tip: pas ‘lazy loading’ toe op afbeeldingen. De meningen zijn verdeeld, omdat  Afbeeldingen worden dan pas ingeladen op je website, zodra dat gedeelte van de pagina in beeld komt. Omdat mobiele websitepagina’s vrijwel altijd langer zijn dan desktoppagina’s, is dit zeker aan te raden nu mobiele websites een belangrijkere rol gaan spelen. Lazy loading heeft niet direct invloed op een optimale mobiele indexering, maar wél op de sneleheid van je website en dus indirect ook op de mobile first indexering van je website.

In WordPress zijn er standaard plugins die je kunt downloaden om lazy loading toe te passen op afbeeldingen.

Let op: bepaalde lazy loading items kunnen van negatieve invloed zijn op jouw mobile first indexering. Dat geldt voor content die ‘verstopt’ zit achter bijvoorbeeld een klik op een button. Als er eerst een interactie vereist is (bijvoorbeeld een klik), voordat nieuwe content wordt ingeladen, dan kan Google dit niet crawlen en indexeren. 

Zorg voor dezelfde structured data op mobiel en desktop

Google adviseert om jouw mobiele website en dekstopwebsite van dezelfde structured data te voorzien (indien aanwezig). Als je nog moet beginnen met het toevoegen van structured data aan de mobiele site, dan raadt Google aan om te beginnen met:

  • Breadcrumbs (interessant voor alle typen websites)
  • Product (interessant voor webshops)
  • VideoObject (interessant voor alle typen websites)

Hanteer dezelfde paginatitel en metabeschrijving op mobiel en desktop

In bepaalde CMS’en kun je op mobiel een andere paginatitel en metabeschrijving laten zien dan op desktop. Ook hierbij adviseert Google om dit gelijk te trekken op beide versies van je website.

Hoe kun je checken of jouw website klaar is voor mobile first indexering?

Er is een aantal tools dat je kunt gebruiken om te checken of jouw website in de eerste plaats responsive is én of deze geoptimaliseerd is om optimaal mobile first geïndexeerd te worden.

  • Mobielvriendelijke testTool van Google waar je jouw website kunt invoeren om vervolgens uit te vinden of deze geschikt is voor mobiele apparaten. Als er verbeteringen zijn, leidt deze tool je direct naar het rapport ‘Mobiele bruikbaarheid’ in Google Search Console (zie hieronder).

Mobielvriendelijke test

  • Mobiele bruikbaarheid in Google Search Console: Te vinden in het linkermenu onder het kopje ‘Optimalisaties’. Als er fouten zijn, geeft Search Console dat aan:

Mobiele bruikbaarheid Search Console

  • PageSpeed Insights: Tool van Google waarmee je kunt checken hoe snel jouw website is op mobiel en welke optimalisaties je nog kunt doorvoeren om jouw website beter te maken voor mobiele apparaten.
  • Mobile First Index Tool: En de tool waarmee je je hele website direct kunt controleren op alle factoren die bijdragen aan een optimale mobiele indexering, is de Mobile First Index Tool.

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?