Interne linkstructuur optimaliseren: tips & voorbeelden

  • 9 november 2020
  • SEO

Zoekmachineoptimalisatie: met meer dan 200 factoren die een rol spelen bij het bepalen van de rankings in de zoekmachine, is het ook voor mij wel eens een uitdaging om door de bomen het bos te blijven zien. Die vele factoren zorgen er trouwens ook voor dat ik SEO heel interessant en uitdagend vind. Online marketing is een enorm dynamisch vakgebied, waarbij SEO wat mij betreft de kroon spant.

Zoekmachineoptimalisatie kun je grofweg onderverdelen in on-page SEO en off-page SEO. Onder on-page SEO verstaan we alle factoren die zich op de website afspelen. Denk daarbij aan websitesnelheid, tekst en afbeeldingen. Onder off-page SEO vallen alle SEO-factoren die zich buiten de website om afspelen. Linkbuilding is bijvoorbeeld een belangrijke off-page SEO-factor.

Ik ben van mening dat beide hand in hand gaan, maar dat off-page SEO weinig zin heeft als je eigen website nog niet optimaal is ingericht. Veel mensen denken bij on-page SEO puur aan content: het schrijven van nieuwe content en het optimaliseren van bestaande content. In dit artikel behandel ik een ‘ondergeschoven kindje’ op het gebied van on-page SEO: de interne linkstructuur.

Waarom is een interne linkstructuur belangrijk voor SEO?

Voordat we de diepte in gaan, kijken we eerst naar wat een interne linkstructuur precies is en waarom zo’n structuur bijdraagt aan de vindbaarheid van jouw website. Om te bepalen welk zoekresultaat het beste past bij een zoekopdracht, ‘checkt’ (crawlt) Google continu websites. Als Google jouw websitepagina vindt, kan Google deze opnemen in haar index, een enorme lijst van websitepagina’s die bekend zijn bij Google. Vervolgens gaat Google deze geïndexeerde pagina’s rangschikken: jouw pagina krijgt een positie voor de bijpassende zoekterm(en). Als jouw website al een tijdje bestaat, dan zijn veel pagina’s waarschijnlijk al bekend in Google’s index, omdat deze pagina’s al eerder gecrawld zijn.

Op het moment dat je een nieuwe websitepagina publiceert, bijvoorbeeld een nieuwe productpagina of blog, dan ziet Google deze nieuwe pagina niet direct. Het kan al helpen als deze automatisch wordt opgenomen in je sitemap, maar om Google een handje te helpen om nieuwe pagina’s te crawlen en indexeren, wordt aangeraden om met een link vanaf een andere pagina die al wél bekend is in de index van Google, naar de nieuwe pagina te verwijzen.

Door op jouw eigen website met (tekst)links van de ene pagina naar de andere pagina te verwijzen, creëer je een interne linkstructuur. Een interne linkstructuur helpt Google dus om nieuwe pagina’s te crawlen en indexeren en bovendien geef je met interne links aan hoe belangrijk een websitepagina is. Het aantal interne links dat verwijst naar een pagina, vertelt de zoekmachine hoe belangrijk deze pagina is.

Je zou dus kunnen zeggen dat hoe meer interne links je toevoegt naar een pagina, hoe belangrijker deze pagina wordt en hoe groter de kans dat deze pagina goed gevonden wordt op het zoekwoord dat je voor ogen hebt. Dat is alleen niet helemaal waar. Overdadig gebruik van interne links, vindt Google namelijk niet fijn. Het is belangrijk om een natuurlijke en relevante interne linkstructuur op te bouwen. .

Best practices voor een interne linkstructuur

Om het idee van een interne linkstructuur beter te begrijpen, kan het helpen om de structuur te visualiseren. Er worden wereldwijd verschillende termen gebruikt om uit te leggen hoe een goede linkstructuur eruit ziet. Zo werkt HubSpot bijvoorbeeld met topic clusters, die weer bestaan uit cluster pages.

Zelf gebruik ik het liefst de termen die WordPress ook hanteert: ‘parent pages’, ‘child pages’, ‘sibling pages’ en ‘orphan pages’. Je ziet met deze termen direct een structuur voor ogen ziet die iedereen begrijpt, namelijk die van een familie.

Parent pages

Het visualiseren van de ideale linkstructuur, begint met het in kaart brengen van de parent pages. Dit zijn de belangrijkste pagina’s van een website, die vaak ook prominent in het menu zijn opgenomen. Ik neem als voorbeeld de website van Wehkamp.  De parent pages voor Wehkamp zijn onder andere ‘Dames’, ‘Heren’, ‘Kinderen’, ‘Baby’, ‘Tuin’ en ‘Sport & vrije tijd’. Deze zijn allemaal terug te vinden in het websitemenu:

Parent Page Menu

Child pages

Een child page valt als het ware onder de parent page. In veel webshops, zo ook op de webshop van Wehkamp, zien we dat de child pages als dropdown onder de parent pages in het menu worden opgenomen. Als ik met mijn muis over de categorie ‘Speelgoed’ beweeg, klapt onderstaand menu open met alle child pages die bij deze categorie horen.

Child pages

De parent page wordt soms ook in de URL van de child page meegenomen. Daarmee leg je Google nog beter uit hoe de structuur van je website in elkaar zit. (Bijvoorbeeld met de URL ‘/speelgoed/playmobil’).

Grandchild pages

Grandchild pages zijn vooral handig voor grote websites en webshops met duizenden pagina’s. Grandchild pages zijn pagina’s die in eerste instantie onder een ‘child page’ vallen, maar uiteindelijk natuurlijk ook terug te leiden zijn naar een ‘parent page’. In het voorbeeld van Wehkamp, zou ik deze structuur als volgt uitleggen:

  • Parent page: Speelgoed (categoriepagina)
  • Child page: Playmobil (subcategoriepagina)
  • Grandchild page: Playmobil Piratenschip (productpagina)

In het geval van een B2B-organisatie, bijvoorbeeld marketing automation Software HubSpot, kun je de structuur als volgt opbouwen:

  • Parent page: Marketing Software (categoriepagina)
  • Child page: SEO Module (subcategoriepagina, dit is een onderdeel van de HubSpot Marketing Software)
  • Grandchild page: How to create a SEO Strategy for 2020 (blog waarin o.a. de SEO Module wordt uitgelegd)

Sibling pages

Je hebt nu bepaald welke child pages (en eventueel grand child pages) vallen onder de parent pages. Deze zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden, maar ook child pages kunnen onderling sterk aan elkaar verbonden zijn. In het geval van Wehkamp zijn ‘Trampolines’ en ‘Speeltoestellen’ bijvoorbeeld child pages die je perfect aan elkaar kunt verbinden. Op het moment dat je child pages met een interne link aan elkaar verbindt, creëer je sibling pages.

Orphan pages

Dan heb je tot slot ook nog orphan pages. Dit zijn pagina’s die geen interne links hebben verkregen vanaf andere pagina’s. Orphan pages zijn lastig te crawlen en indexeren voor Google, waardoor je deze zoveel mogelijk wil voorkomen op je website.

Veel SEO-tools (zoals SEMrush) hebben een functionaliteit waarmee je orphan pages op je website in kaart kunt brengen en verhelpen door ze interne links mee te geven vanaf andere pagina’s.

Topic Cluster

Hoe verbind je alle pagina’s aan elkaar?

Nu je in kaart hebt gebracht welke pagina’s jouw website heeft en voor elke pagina hebt aangegeven of dit een parent page of child page is, is de volgende stap het verbinden van deze pagina’s aan elkaar. En dat je doe je met – je raadt het al – links.

Je maakt als het ware een stamboom met alle parent pages en child pages. Dat doe je als volgt:

  1. Op de parent page verwerk je een interne link naar de (belangrijkste) child pages.
  2. Vanaf de child pages verwerk je een interne link naar de parent pages.
  3. Werk je ook met grand child pages? Dan verwerk je een interne link van de grand child page naar de child page en andersom.
  4. De (grand) child pages verbind je onderling door van de ene naar de andere pagina te verwijzen. Zo creëer je sibling pages.

Vergeet dus niet om orphan pages te signaleren op je website en ze ook op te nemen in de ‘stamboom’.

Ankerteksten voor interne links

Als je gebruik maakt van interne tekstlinks, dan moet je ook bepalen welke tekst je gebruikt om ‘voor’ de link te plakken. Google kijkt naar de ankertekst die jij gebruikt om de context van de interne links beter te begrijpen. De ankertekst ‘Klik hier’ vertelt natuurlijk veel minder over een link dan ‘nieuwe Playmobil-collectie’. ‘Vroeger’ werd aangeraden om voor een pagina altijd dezelfde ankertekst te gebruiken. Tegenwoordig is dat geen must meer. Sterker nog, nu is het advies om niet altijd dezelfde ankerteksten te gebruiken en ze juist af te wisselen.

Wil je in het geval van Wehkamp interne links op je website toevoegen naar de pagina ‘Knuffels’? Gebruik dan bijvoorbeeld afwissend de ankerteksten ‘zachte knuffels’, ‘knuffels voor kinderen’ en ‘knuffeldieren’.

Best practices interne linkstructuur

Je weet nu wat een interne linkstructuur is, tijd om het artikel samen te vatten met de best practices zodat jij direct aan de slag kunt met het optimaliseren van jouw interne linkstructuur.

  1. Breng in kaart wat jouw parent pages zijn. Ik doe dat bijvoorbeeld in een Spreadsheet, waarin ik voor elke parent page een apart tabblad aanmaak.
  2. Bepaal wat child pages en grandchild pages zijn. Deze voeg ik met paginanaam, focuszoekwoord en bijbehorende URL toe op het juiste tabblad in mijn Spreadsheet.
  3. Verbind de parent pages met de onderliggende child pages en grandchild pages door interne links toe te voegen (zie het stappenplan in dit artikel voor de juiste volgorde).
  4. Voorkom orphan pages en verbind deze ook aan een parent page, child page en/of grandchild page.
  5. Blijf kritisch op de interne links die je toevoegt. Zorg ervoor dat ze relevant zijn voor de pagina waarop je de links plaatst.
  6. Blijf relevant, plaats niet overdreven veel interne links op één pagina.
  7. Maak voor de pagina waarnaar je wil linken, gebruik van verschillende ankerteksten.

A je écht serieus aan de slag wil met het optimaliseren van je interne linkstructuur, helpt een SEO-tool je enorm. Mijn favorieten zijn Ahrefs, SE Ranking en SEMrush. Die laatste is mijn favoriet, vanwege de nauwkeurigheid en de snelheid waarop nieuwe backlinks en posities geüpdatet worden. In SEMrush kun je met de module Site Audit zelfs een rapport uitdraaien over je huidige interne linkstructuur. Je ontdekt bijvoorbeeld welke interne links ‘broken’ zijn (niet meer werken) en hoeveel interne links pagina’s gemiddeld hebben.

Internal Link Rank

In SEMrush wordt in dit rapport ook de statistiek ‘Internal Link Rank‘ (IRL) gebruikt. Elke pagina krijgt een IRL tussen de 1 en 100. Hoe hoger de IRL, hoe meer sterke, interne links deze pagina krijgt vanaf belangrijke, autoritaire pagina’s op jouw site. Je ontdekt zo ook welke pagina’s dus nog onvoldoende, sterke interne links krijgen. Tijd om daar wat aan te doen!

Als freelance online marketeer help ik wekelijks organisaties met het beter vindbaar maken van hun website in de zoekmachine. Ik verbaas me keer op keer (in positieve zin!) over de kracht van een goede interne linkstructuur.  Zelfs pagina’s die qua content (nog) niet zijn aangepast, maar alleen een aantal relevante interne links krijgen, zie ik stijgen in positie in de zoekmachine. Wil jij ook aan de slag met het optimaliseren van jouw interne linkstructuur zodat je de vindbaarheid van je website verbetert? Ik help je graag!

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?