301-redirects: wat zijn het en hoe werken redirects?

  • 25 april 2020
  • SEO

301-redirects

Je hebt er weken, misschien wel maanden naartoe gewerkt: je nieuwe website gaat bijna live. Maar voordat je op de ‘launch-knop’ drukt, is er één belangrijk ding dat je niet moet vergeten: de 301-redirects. Als je jouw oude website zomaar overzet naar de nieuwe website, zonder de 301-redirects te regelen, is de kans groot dat mensen op een 404-pagina terecht komen. Oftewel: een foutmelding pagina. Zij bezoeken jouw website via oude linkjes die op de website gewoon werkend waren, maar op de nieuwe website niet meer bestaan.

Denk bijvoorbeeld aan linkjes die je ooit via social media hebt gedeeld, in nieuwsbrieven staan, op externe websites én natuurlijk je zoekresultaten in Google. Want vooral voor die laatste is het funest als je je 301-redirects niet of niet goed instelt.
Zeker als je de afgelopen jaren veel hebt gewerkt aan je SEO (het verbeteren van je organische vindbaarheid in Google), dan kun je al je opgebouwde posities in één klap verliezen als je geen 301-redirects instelt.

Kortom: superbelangrijk om die 301-redirects voor te bereiden en in te stellen. Maar wat zijn 301-redirects nu precies? En hoe stel je ze in?

Wat zijn redirects?

Als je een nieuwe website live gaat zetten, of meerdere websites gaat migreren, dan is de kans groot dat jouw nieuwe website allerlei nieuwe links bevat. Dat betekent ook dat oude links die op jouw oude website stonden, nu niet meer bestaan. Door redirects in te stellen vertel je tegen Google en alle andere locaties waar links naar jouw website staan, welke nieuwe link er voor een oude link in de plaats komt.

In principe worden er twee soorten redirects gehanteerd:

  1. 301-redirects: dit zijn permanente redirects.
  2. 302-redirects: dit zijn tijdelijke redirects.

Wanneer gebruik je 302-redirects?

De 302-redirects, oftewel de tijdelijke redirects, worden bijvoorbeeld gebruikt door webshops waarvan een product tijdelijk is uitverkocht of niet meer beschikbaar is. Zij stellen dan een 302-redirect in naar een soortgelijk product, zodat een websitebezoeker tóch een product te zien krijgt die past bij zijn of haar zoekopdracht. Is het product weer op voorraad of beschikbaar? Dan wordt de 302-redirect weer gedeactiveerd.

Wanneer gebruik je 301-redirects?

Een 301-redirect is een permanente redirect. Deze redirects worden gebruikt voor links die niet meer bestaan en ook niet meer terugkomen. Om te voorkomen dat iemand op een dode pagina terecht komt (404-pagina), stel je een 301-redirect in. Hiermee geef je dus aan welke nieuwe link er permanent in de plaats komt voor de oude link en geef je de waarde die je hebt opgebouwd op de oude pagina, als het ware mee aan de nieuwe pagina (volgens Moz kun je op deze manier ongeveer 90-99% van de oude waarde doorgeven).

Als je een nieuwe website lanceert, maak je dan ook gebruik van de 301-redirects: je vertelt immers welke nieuwe links er permanent voor de oude websitelinks in de plaats komen.

Ga je aan de slag met een nieuwe website? Volg dit stappenplan om de waarde van belangrijke, oude links mee te nemen naar je nieuwe website.

Stap 1: Huidige links in kaart brengen

Begin met het in kaart brengen van je huidige links. Je kunt daar een tool gebruiken zoals:

  1. SEO Spider van Screaming Frog (gratis tot 500 links en mijn persoonlijke favoriet)
  2. Export All URL’s plugin via WordPress. Je kunt daarmee alle huidige URL’s van je WordPress-website exporteren.
  3. Google Analytics: pas de datumrange aan naar de afgelopen aantal jaren en exporteer alle URL’s die minimaal één pageview hebben gehad.
  4. Google Search Console: nadeel is dat je hier alleen de URL’s met views tot maximaal de afgelopen 90 dagen kunt exporteren.

Als je in Google ‘site:www.jouwwebsitenaam.nl’ intypt (dus bijvoorbeeld site:www.campaignsandconcepts.nl) dan krijg je in ieder geval een goed beeld van de hoeveelheid URL’s die er geïndexeerd zijn op jouw website. Bovenaan de zoekresultaten zie je hoeveel URL’s er geïndexeerd zijn. In mijn geval zijn dat er 174.

Stap 2: Pagina’s met minimaal 10 views in een jaar tijd selecteren

Stel, je ontdekt dat jouw website 5.000 pagina’s bevat. Moet je deze dan allemaal handmatig redirecten? De kans is groot dat dat niet nodig is. Je kunt in Google Analytics checken wat bijvoorbeeld de afgelopen jaren de meestbezochte pagina’s zijn vanuit:

  • Google (organische zoekresultaten)
  • Verwijzende verkeersbronnen (referrals) het afgelopen jaar. Neem in ieder geval deze URL’s mee in jouw redirectplan. De inkomende links vanuit verwijzende verkeersbronnen kun je in kaart brengen door via een SEO-tool (bijvoorbeeld met de Open Site Explorer van Moz) jouw website te crawlen.

De kans is het grootst dat mensen via deze verkeersbronnen nog op oude links terecht komen. Als jij in 2012 een post hebt gedeeld op social media, dan is de kans klein dat mensen nog vanuit deze post op jouw website komen. Vanuit Google en verwijzende websites kunnen mensen vandaag de dag nog steeds op jouw website komen, ook al is het zoekresultaat of de link tig jaren oud. Voor klanten neem ik in mijn redirectplan alleen de URL’s mee die minimaal 10 keer per jaar bekeken worden vanuit deze verkeersbronnen. Je kunt er ook voor kiezen om alleen URL’s mee te nemen die minimaal 50 keer zijn bekeken of minimaal één keer, net wat jij belangrijk vindt.

Van de 5.000 links die jij in eerste instantie gedetecteerd hebt, blijven dan bijvoorbeeld nog ‘maar’ 2.000 links over die geredirect moeten worden.

Stap 3: Maak een redirectplan in Excel of Google Spreadsheets

De URL’s die ik vanuit Screaming Frog heb geëxporteerd en de URL’s met minimaal 25 views in een jaar tijd, voer ik beide in in een Excel-bestand of Google Spreadsheet. Vervolgens ontdubbel ik de URL’s en zo weet ik zeker dat alleen de URL’s overblijven die minimaal 25 views hebben gehad.

Door te werken in een Excel-bestand of Google Spreadsheet kun je alle 301-redirects ruim op tijd voorbereiden, zodat je ze straks bij livegang van je nieuwe site direct kunt activeren. Wel zo handig!

Maak in dit bestand twee kolommen aan:

  1. Oude URL’s
  2. Nieuwe URL’s

In kolom 1 plaats je alle URL’s die je uit Screaming Frog hebt gehaald. In de tweede kolom plaats je de nieuwe URL die hiervoor in de plaats komt. Een voorbeeld kan zijn:

  • Oude URL: /contact
  • Nieuwe URL: https://www.ditismijnwebsite.nl/klantenservice

Let op: de schrijfwijze van de URL’s is hier heel belangrijk. Voor de oude URL hoef je namelijk alleen in te voeren wat er achter de ‘/’ stond, zoals het voorbeeld hierboven. De nieuwe URL moet je als volledige URL noteren. Deze schrijfwijze werkt alleen als het domein van jouw website hetzelfde blijft (bijvoorbeeld www.campaignsandconcepts.nl). Als de domeinnaam ook verandert, vereist dit een andere werkwijze. 

Oké, nog één voorbeeldje:

  • Oude URL: /blog/
  • Nieuwe URL: https://www.ditismijnwebsite.nl/blogartikelen

Heb je een oude URL gedetecteerd waar niet direct een plaatsvervangende URL voor in de plaats komt, omdat er geen soortgelijke pagina op de nieuwe website staat? Kijk dan welke URL het meest in de buurt ligt van de oude URL en wat een logische landingspagina zou zijn.
Een voorbeeld is een oude blog die je niet meeneemt naar je nieuwe website, maar die nog wel een aantal keer is bekeken via Google. Je kunt de redirect dan als volgt noteren:

  • Oude URL: /blog/3-tips-om-je-planten-te-verzorgen
  • Nieuwe URL: https://www.ditismijnwebsite.nl/blog

Stap 4: Redirects testen & activeren

Heb je een testomgeving? Dan kun je alle redirects alvast testen. Je moet er dan voor zorgen dat jouw webdeveloper alle redirects in deze omgeving al heeft geïmplementeerd. Heb je geen testomgeving? Dat is op zich geen ramp. Op de dag van livegang, voer je ook je redirects in.

In veel Content Management Systemen (CMS) is daar een plugin voor. WordPress heeft bijvoorbeeld een 301-redirect module, waardoor je je gehele Excel in één keer kunt importeren in je nieuwe website. Niet alle CMS’en beschikken over zo’n functionaliteit, maar dan kan een developer ze handmatig in de .htaccess files van jouw website. Raadpleeg je webdeveloper ruim van tevoren en overleg hoe de 301-redirects straks geïmplementeerd kunnen worden.

Stap 5: Redirects & 404-pagina’s monitoren

Je nieuwe website staat live, de 301-redirects zijn geactiveerd… tijd om te relaxen… of niet? Helaas, ook na livegang van de website ben je nog wel even bezig als de 301-redirects jouw verantwoordelijkheid zijn. De kans is reëel dat je toch hier en daar een URL bent vergeten (jij bent immers ook maar een mens! 😉) Op de dag van livegang en de periode daarna, is het belangrijk om continu 404’s te monitoren (bijvoorbeeld in Google Analytics). Welke pagina’s krijgen foutmeldingen? Voer dan direct een 301-redirect in zodra je een 404 signaleert. In WordPress en diverse andere CMS’en kun je heel eenvoudig losse URL’s als redirect invoeren.

Als je migratie goed gaat, dan zul je in Google Analytics vrijwel geen dipje kunnen zien na het livezetten van je nieuwe website. Als het fout gaat – en die gevallen ken ik, helaas – dan kan het zijn dat je binnen no time meer dan de helft van je organische verkeer verliest. Zonde!

Als je deze stappen zorgvuldig opvolgt kun je ervan uitgaan dat ongeveer 90% tot 99% van de waarde van jouw oude website mee wordt genomen naar jouw nieuwe website. 

Sta je op het punt om jouw nieuwe website live te zetten? Of ga je meerdere websites migreren naar één website? Schakel mijn hulp in om deze migratie goed te begeleiden, zodat jouw opgebouwde organische posities in Google behouden blijven.

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?