4 marketingacties die je kunt oppakken in rustige tijden

Marketing Acties

Door het coronavirus zijn het barre tijden voor (freelance) marketeers en ondernemers. Advertentiecampagnes worden stopgezet, events worden gecanceld en verkopen en aanvragen lopen terug. Ineens ontstaat er ruimte in je agenda de komende weken. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, is dit hét moment om aan de slag te gaan met taken die al maanden blijven liggen. Ik zie dat marketing bij veel organisaties een ondergeschoven kindje is. Of het tegenovergestelde is het geval: er is zóveel te doen op het gebied van online marketing, dat alleen wordt gekeken naar de kortetermijnacties. Langetermijnwerkzaamheden blijven liggen.

Ben je werkzaam als online marketeer – freelancer of bij een bedrijf – en heb je de komende weken tijd over? Of ben je ondernemer en wil je zelf aan de slag met online marketing nu je ruimte hebt qua tijd? In deze blog deel ik 4 concrete marketingacties die je juist nu in rustige tijden op kunt pakken.

1. Analyses en rapportages maken

Nu je het even rustig hebt, heb je eindelijk de tijd om eens in je marketingactiviteiten van de laatste tijd te duiken. Wat hebben jouw marketinginspanningen nu écht opgeleverd? Pak Google Analytics erbij, pluis je websitestatistieken uit en maak een rapportage van alle marketingactiviteiten van de afgelopen maand. Wat waren de best practices? Welke kanalen en campagnes zorgden voor de meeste conversies of aankopen tegen de laagste CPA (Cost per Acquisition)? Op welke zoekwoorden werd je het beste gevonden en welke zoekwoorden hebben nog wat extra aandacht nodig?

Verzamel alle belangrijke data en maak een rapportage. Als je jouw rapportage ook aan collega’s wil presenteren, kun je bijvoorbeeld een visueel dashboard maken met behulp van Google Data Studio. Je kunt hier vrij eenvoudig een eigen dashboard maken (kies bijvoorbeeld één van de vele gratis templates) en pas de kleuren aan zodat het dashboard bij jouw huisstijl aansluit. Maak een koppeling met Google Analytics en presenteer de gewenste statistieken op een visueel aantrekkelijke manier op het dashboard.

Het doel van deze analyses en rapportages? Inzicht krijgen in je marketingactiviteiten, zodat je ook een concreet actieplan kunt opstellen voor de komende maanden.

2. Werken aan zoekmachineoptimalisatie

Eén van die langetermijnwerkzaamheden die vaak blijft liggen, is zoekmachineoptimalisatie. Juist omdat SEO om een lange adem vraagt en uit veel diverse acties bestaat, is SEO voor organisaties iets dat steeds uitgesteld wordt. Nu je meer ruimte hebt in je agenda, heb je alle tijd om je te verdiepen in zoekmachineoptimalisatie of alle acties die al een tijdje liggen, op te pakken. Het kan geen kwaad om weer eens met een nulmeting te beginnen: wat zijn jouw belangrijkste zoekwoorden en hoe goed word je daar nu al op gevonden in Google?

Maak bijvoorbeeld een top 10 zoekwoorden die voor jouw bedrijf het belangrijkst zijn en waar je graag goed op gevonden wil worden. Met behulp van de Google Ads Zoekwoordplanner kun je (mits je al adverteert in Google) de exacte zoekvolumes per maand van de afgelopen 12 maanden in kaart brengen.

Vervolgens kun je met behulp van een SEO-tool zoals Moz, SEMrush of SE Ranking je huidige posities in kaart brengen op deze top 10 zoekwoorden. Ook in Google Search Console kun je – mits je deze goed gekoppeld hebt aan je website – checken op welke posities je nu staat op belangrijke zoekwoorden.

👉 Geen SEO-tool tot je beschikking, maar wil je toch in kaart brengen wat de huidige posities zijn van jouw top 10 focuszoekwoorden? Stuur een mailtje naar info@campaignsandconcepts.nl, dan krijg je binnen 24 uur een gratis rapportje met de huidige posities van jouw top 10 focuszoekwoorden én 3 concrete tips om de vindbaarheid te verbeteren.

Als blijkt dat de posities in Google wel een boost kunnen krijgen (wat bijna altijd het geval is, ik ken weinig bedrijven die alleen maar nummer 1-posities hebben op hun top 10 focuszoekwoorden), dan kun je aan de slag met concrete acties die bijdragen aan een betere organische vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Contentplanning maken maken met nieuwe content die je de komende tijd wil schrijven
  • Linkbuildingstrategie opzetten of mogelijkheden voor linkbuilding uitbesteden verkennen
  • Blogs schrijven voor je eigen website
  • Gastblogs schrijven voor externe websites
  • Interne linkstructuur optimaliseren
  • Websitestructuur optimaliseren
  • Nieuwe pagina’s aanmaken

3. Buyer Persona’s (her)definiëren

Werk je al met Buyer Persona’s? Goed bezig! Doe je dat nog niet? Dan is dit hét moment om Buyer Persona’s te definiëren (of je huidige Persona-profielen te herzien, als je die al wel hebt). Buyer Persona’s – ook wel ‘ijkpersonen’ genoemd – zijn een realistische weergave van jouw doelgroep. Voor elke doelgroep breng je in kaart wat een typisch persoon in deze doelgroep zou zijn en leg je de informatie vast in een Buyer Persona profiel. Zo noteer je bijvoorbeeld persoonlijke/demografische gegevens zoals geslacht, woonplaats, leeftijd en opleiding, maar breng je ook in kaart wat voor wensen, vragen, vooroordelen en bezwaren deze persoon zou kunnen hebben ten opzichte van jouw merk.

Je kunt de Buyer Persona profielen mooi laten opmaken door een grafisch designer, in de huisstijl van jouw bedrijf. Voor de Buyer Persona profielen voor een gemeenschappelijke klant (start-up) werkte ik bijvoorbeeld samen met grafisch ontwerpbureau Studio Piraat uit Den Haag. Ik verzorgde de inhoud, een grafisch designer van Studio Piraat zorgde voor de lay-out met dit als resultaat:

Buyer Persona Template

Wanneer jij als marketeer in het vervolg een marketinguiting maakt – of dat nu offline of online is – adviseer ik je om de Buyer Persona profielen er bij te pakken. Of nog beter: lijst ze in en hang ze in de buurt van je bureau, zodat je altijd een blik kunt werpen op de behoeftes van jouw doelgroep. Stem je marketinguitingen vervolgens altijd af op de persoonlijkheid, wensen, vragen, vooroordelen en bezwaren van je doelgroep.

4. Doe nieuwe online marketingkennis op

Het online marketingvakgebied is enorm dynamisch. Elke dag is er wel weer iets nieuws en je bent dus nooit uitgeleerd. Gebruik de extra tijd die je nu hebt om je in nieuwe mogelijkheden te verdiepen. Want zelfstudie, dat schiet er vaak als eerste in als je het druk hebt. Ik lees bijvoorbeeld graag blogs van HubSpot, Marketingfacts en Frankwatching en heb nog een stapel boeken liggen over marketing en ondernemerschap die ik wil lezen. En je kunt natuurlijk ook mijn blogs over online marketing lezen 😉

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?