In 5 stappen starten met adverteren via Instagram Stories

Instagram Stories ads

Als je gaat adverteren via Instagram, kun je je advertenties laten zien aan een interessante doelgroep in hun tijdlijn of via Instagram Stories. Ik heb voor de meest uiteenlopende bedrijven Instagram Advertising campagnes opgezet.  Bij veel van deze bedrijven zette ik een A/B-test op: 50% van de doelgroep kreeg een advertentie te zien in hun tijdlijn, de andere 50% eenzelfde advertentie in Instagram Stories. Wat bleek? Keer op keer kregen de advertenties Instagram Stories voor aanzienlijk meer klikken tegen lagere kosten.

Daarmee is adverteren via Instagram Stories zeer interessant. In deze blog vertel ik je hoe adverteren in Instagram Stories werkt, waar je op moet letten en hoe je zelf een succesvolle campagne op kunt zetten.

Voor welke bedrijven is adverteren via Instagram Stories interessant?

Adverteren via Instagram Stories is met name interessant voor bedrijven en organisaties die:

  • Een doelgroep van consumenten bedienen;
  • Een doelgroep hebben in de leeftijd van 15 tot 40 jaar (voornamelijk de doelgroep 15-20 jaar is erg groot);
  • Als marketingdoel hebben om hun naamsbekendheid te vergroten, meer websitebezoekers te trekken en/of online verkopen/leads willen genereren.

Starten met adverteren via Instagram Stories

Adverteren via Instagram Stories hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je hebt niet eens een zakelijk Instagram-account nodig om te starten! Een zakelijk Facebook-account is voldoende om te kunnen adverteren via Instagram Stories.  Maak een advertentieaccount aan via www.business.facebook.com. Volg deze stappen om je account en betalingsgegevens juist in te stellen.

Vervolgens kun je aan de slag met het starten van je eerste Instagram campagne via Instagram Stories.

1. Instellingen Instagram Stories Campagne

Tijd om je eerste campagne op te starten!

Ga naar je Business Manager. Klik op de groene knop ‘+ Maken’.

Er opent een venster waar je je campagne-instellingen kunt invoeren.

  • Campagnenaam: Geef je campagne een duidelijke naam, zodat je deze makkelijk terug kunt vinden in je overzicht. Bijvoorbeeld ‘Instagram Stories Campagne Damesschoenen‘. Alleen jij ziet deze naam, deze wordt niet getoond aan personen die jouw campagne te zien krijgen op Instagram.
  • Kooptype: Deze staat standaard op ‘Veiling’. Laat dit zo staan.
  • Campagnedoelstelling: Geef hier aan wat het doel is van je campagne. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Kies dan voor ‘Merkbekendheid’. Wil je een zo groot mogelijk bereik realiseren? Kies dan voor ‘Bereik’. Wil je verkeer naar je website verwijzen? Kies dan voor ‘Verkeer’. Ik kies het vaakst voor die laatste, ‘Verkeer’. In de rest van deze blog ga ik ook in op Instagram Stories campagnes met de doelstelling ‘Verkeer’.
  • A/B-test: Laat deze voor nu uit staan.
  • Campagnebudget: Geef aan hoeveel budget je wilt uitgeven aan deze campagne. Je kunt kiezen tussen een looptijdbudget of een budget per dag.
  • Naam advertentieset: Geef een naam aan je advertentieset waarin je zometeen je doelgroep gaat bepalen. Kies een naam die voor jou direct duidelijk is, bijvoorbeeld ‘Vrouwen, 25-45 jaar, Noord-Holland‘.
  • Advertentienaam: Geef een naam aan je advertentie die de advertentie die je straks gaat maken, duidelijk beschrijft. Bijvoorbeeld ‘Video 30 seconden dameslaarzen’.

Klik op ‘Opslaan als concept’.

2. Doelgroep & Plaatsing bepalen

Nadat je op ‘Opslaan als concept’ hebt geklikt, opent een nieuw venster waar je je overige instellingen in kunt voeren. Je ziet nu bovenaan de naam van je campagne, de naam van je advertentieset en advertentie. Klik op de advertentieset. Als je voor de doelstelling ‘Verkeer’ hebt gekozen, bepaal je hier waar je het verkeer naar toe wilt leiden. Je website, app, Messenger of WhatsApp. In dit geval ga ik uit van ‘Website’.

Als je naar beneden scrollt kun je daar je doelgroep samenstellen. Deze blog vertelt je stap voor stap hoe je een goede doelgroep samenstelt.

De volgende stap ‘Plaatsing’ is een belangrijke stap. Hier bepaal je namelijk waar je jouw advertentie(s) wilt weergeven.

Plaatsing Instagram

Kies voor ‘Plaatsingen bewerken’. Er opent een veld met alle mogelijke plaatsingsopties op Facebook en Instagram. Vink alles uit en laat alleen onder ‘Verhalen’ ‘Instagram Stories’ aangevinkt staan. Je ziet nu misschien aan de rechterzijde bij ‘Doelgroepsbepaling’ dat je doelgroep kleiner is dan je in eerste instantie zag. Dat is logisch, want niet alle personen in je doelgroep gebruiken Instagram. Zodra je je doelgroep hebt samengesteld en vervolgens de plaatsingen specificeert met alleen Instagram of Facebook (Stories), dan zul je zien dat je doelgroepomvang kleiner wordt.

3. Instagram Stories advertentie maken

Klik nu op het laatste tabblad waarbij je je advertentie gaat samenstellen.

Bij ‘Identiteit’ kun je bepalen namens Facebookpagina en optioneel via welk Instagram-account je wilt adverteren. Als je een zakelijk Instagram-account hebt, kun je hier je Instagram-account toevoegen, maar zoals ik al eerder vermeldde, is een Instagram-account geen must om te kunnen adverteren in Instagram Stories. Seleteer dan bij ‘Instagram-account’ ‘Geselecteerde pagina gebruiken’.

Instagram Stories ad

Bij ‘Advertentie maken’ heb je de keuze uit drie verschillende mogelijkheden:

  • Bestaand bericht gebruiken: Selecteer hier een Instagram Story die je al hebt geplaatst vanuit je eigen Instagram-account. Deze optie is alleen beschikbaar als je dus een zakelijk Instagram-account hebt.
  • Mockup gebruiken: Vooral interessant wanneer je eenzelfde soort advertentie op zowel Instagram als Facebook wil plaatsen (Stories, nieuwsoverzicht, tijdlijn, rechterkolom etc.) Je kunt zo in één keer tot wel 27 verschillende advertenties maken. Als je alleen via Instagram Stories wilt adverteren, is deze optie niet interessant.
  • Nieuwe advertentie maken: Dit is voor mij de meest gekozen optie. Ik kan mijn advertentie op Instagram Stories helemaal zelf samenstellen.

Advertentie-indeling bepalen

Als je een nieuwe advertentie gaat maken, kun je kiezen uit de volgende indelingen:

  • Eén afbeelding: Er wordt één afbeelding getoond (maximaal 20% tekst)
  • Eén video: Er wordt één video getoond (maximaal 15 seconden en maximaal 20% tekst per frame)
  • Carrousel: Er worden dan meerdere Stories achter elkaar getoond aan de persoon die jouw advertentie te zien krijgt.

Selecteer de optie waar jij gebruik van wilt maken. Er is hierbij geen goede of foute indeling, elke indeling is interessant, afhankelijk van je doel. Soms kun je jouw product of dienst beter laten zien in een video, maar in andere gevallen is een statische afbeelding juist passender.

Formaat van een Instagram Story advertentie

Klik op ‘Media toevoegen’ om hier je advertentiebeeld te uploaden. Het formaat van een Instagram Story is 1080 x 1920 pixels. Houd deze afmetingen dus ook aan wanneer je een advertentie voor Instagram Stories maakt. Zoals ik hierboven ook al noemde, mag een afbeeldingen in een advertentie op Instagram en Facebook (en dus ook op Instagram Stories) maximaal 20% tekst bevatten. Upload hier je afbeelding om te checken of deze niet te veel tekst heeft. Een video kun je hier helaas niet uploaden.

4. Instagram Story advertentie live zetten

Je kunt met programma’s zoals Canva of Photoshop al een complete Instagram advertentie opmaken inclusief tekst. Je kunt deze dan in één keer uploaden als advertentie. Dit zou ik je aanraden, omdat je dan de volledige controle hebt over het lettertype en plaatsing van de tekst, zodat deze goed past bij jouw huisstijl.

Ben je niet zo’n held met ontwerpen? Google dan eens op ‘Instagram Stories Templates‘. Hier vind je heel veel (vaak gratis!) templates die je zelf kunt editen in Photoshop.

Als je je advertentiebeeld hebt geüpload kun je vervolgens een URL toevoegen waar je mensen naar wil doorverwijzen zodra ze de ‘Swipe up’ functie van jouw advertentie gebruiken. Je kunt hier ook bepalen welke tekst je wilt laten zien als ‘Swipe up’. Je hebt de keuze uit zo’n 15 standaard call-to-actions die Facebook aanbiedt, waaronder ‘Meer informatie’, ‘Nu aanvragen’ of ‘Download’.

Aan de rechterzijde zie je direct hoe je advertentie er uit komt te zien als gesponsorde Instagram Story.

Let er bij het maken van je advertentie op dat er onderaan je advertentie automatisch een ‘Swipe up’ functie komt te staan. Houd het onderste gedeelte van je advertentiebeeld dus vrij zodat hier plaats is voor de Swipe Up tekst.

5. UTM-parameters toevoegen

Vergeet niet om onder ‘Tracking’ URL-parameters toe te voegen, zodat je het aantal klikken, leads en/of aankopen via jouw Instagram Story advertentie straks terug kunt zien in Google Analytics. Hoe je dat doet, lees je in deze blog over UTM-parameters. Let op: je hoeft hier alleen de UTM-parameters toe te voegen, dus alleen het stukje tekst dat je achter de URL wilt plakken. De doel-URL heb je immers al ingevoerd.

De UTM-parameters voor Instagram Stories zijn als volgt:

  • utm-source=instagram
  • utm-medium=stories

Als je meer dan 10.000 volgers hebt op Instagram, kun je ook bij een normale Instagram Story gebruik maken van de Swipe Up functie. Als dat het geval is, wil je natuurlijk in Google Analytics het onderscheid maken tussen betaald en organisch verkeer uit Instagram Stories. Dat kun je bijvoorbeeld als volgt doen:

  • utm_source=instagram
  • utm_medium=stories_paid

OF:

  • utm_source=instagram
  • utm_medium=stories_paid
  • utm_campaign=advertentie

Het kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

UTM parameters Instagram Stories

Als je je UTM-parameters goed hebt geïnstalleerd, is het niet eens per se nodig om de Facebook Tracking Pixel geïnstalleerd te hebben. Je kunt de resultaten immers terugzien in Google Analytics. Als je ook je data terug wil zien in de Facebook Business Manager zelf, is het wel een vereiste om de Facebook pixel te installeren.

Heb je hulp nodig met het opzetten van een advertentie in Instagram Stories? Campaigns & Concepts helpt je graag. Neem contact op om de mogelijkheden te verkennen.

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?