Conversiedoelen instellen in Google Analytics

Conversiedoelen Google Analytics

Tegenwoordig is een website meer dan alleen een ‘digitaal visitekaartje’. Een website moet ook daadwerkelijk wat kunnen opleveren.

Speelt jouw website al een prominente rol bij het behalen van jouw belangrijkste bedrijfsdoelstelling (namelijk: omzet draaien)? Om inzichtelijk te maken of jouw website succesvol is, kun je zogenaamde conversiedoelen instellen. Wat conversiedoelen zijn, welke doelen je kunt instellen en hoe je dit doet, ontdek je in dit artikel.

Navigeer snel naar:

Wat is een conversie?

Op een website kan een websitebezoeker diverse acties voltooien die er uiteindelijk aan bijdragen dat deze persoon jouw product of dienst aanschaft. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Klik op een telefoonnummer of e-mailadres
  • Klik op een button
  • Klik op een externe of interne link
  • Tijdsduur op een website
  • Aantal pagina’s bekeken per sessie
  • Offerte aangevraagd
  • Contactformulier verstuurd
  • Aangemeld voor een evenement

Daarnaast is het doen van een online aankoop natuurlijk ook een hele belangrijke actie die een websitebezoeker uit kan voeren.

Een actie die een websitebezoeker uitvoert op jouw website, wordt ook wel een conversie genoemd. De websitebezoeker ‘converteert’ namelijk van een normale websitebezoeker naar een waardevolle websitebezoeker, doordat hij of zij bovengemiddelde interesse toont in jouw bedrijf.

Het voltooien van een actie, wordt in Google Analytics een conversiedoel genoemd. Door een conversiedoel in te stellen, kun je in Google Analytics vervolgens extra informatie bekijken over dat conversiedoel. Bijvoorbeeld vanuit welke verkeersbron een websitebezoeker deze conversie heeft voltooid, welke andere pagina’s deze bezoeker heeft bekeken of op welk apparaat (mobiel, tablet of desktop) deze actie is uitgevoerd.

Super interessant natuurlijk, omdat dit jou direct inzicht geeft in hoe jij jouw marketingstrategie kunt optimaliseren. Als je ziet dat Google Ads drie keer zoveel offerte-aanvragen oplevert dan Facebook, terwijl je aan Google Ads minder advertentiebudget hebt uitgegeven, dan weet jij wel waar je in het vervolg jouw marketingbudget in gaat investeren.

Waar vind je conversiedoelen in Google Analytics?

Je vindt conversiedoelen op verschillende plekken terug in Google Analytics. De meest voor de hand liggende plek is via Conversies –> Doelen –> Overzicht (zie printscreen).

Je ziet hier bijvoorbeeld op welke pagina een doel is voltooid en vanuit welke verkeersbron.

Zelf maak ik vaak gebruik van het overzicht via Acquisitie –> Alle verkeer –> Bron/medium. In de laatste kolom zie je daar een overzicht van mogelijke conversiedoelen. Je kunt hier ‘Alle doelen’ bekijken, of één specifiek doel selecteren in de dropdown.

Als je nog geen conversiedoelen hebt ingesteld in Google Analytics, dan zie je hier niets staan. Tijd om je eerste doelen in te stellen, dus!

Doelen instellen in Google Analytics

Google Analytics werkt met drie niveaus: Account, Property en Dataweergaven. Conversiedoelen stel je in op Dataweergaveniveau. Zijn er meerdere weergaves onder één Property en wil je dat conversiedoelen in alle weergaven terugkomen? Dan is het dus belangrijk dat je deze bij alle Dataweergaven invult.

In het menu aan de linkerzijde navigeer je naar ‘Beheerder’ (helemaal onderaan). Onder ‘Weergave’ in de meest rechterkolom zie je ‘Doelen’ staan. Klik hierop.

Klik op ‘Nieuw Doel’.

Er is een aantal templates dat je kunt gebruiken, zodat je je conversiedoel direct een naam kunt geven. Ik kies altijd voor ‘Aangepast’, zodat ik zelf de vrije hand heb om mijn doel te configureren.

Klik op ‘Doorgaan’.

Stap 2 opent nu. Je kunt je doel hier een naam geven, bijvoorbeeld ‘Contactformulier ingevuld’, ‘2 minuten op website’ of ‘Offerte aangevraagd.’ Je ziet dat je de keuze hebt uit vier typen doelen:

  • Bestemming: Hier voer je een URL in. Zodra een websitebezoeker deze URL heeft bereikt, wordt dit conversiedoel geactiveerd. Achter contactformulieren en offerteformulieren, kun je bijvoorbeeld een zogenaamde ‘Bedankt-pagina’ toevoegen. Als iemand het formulier heeft ingevuld, krijgt hij een pagina te zien met een unieke URL. Bijvoorbeeld:
  • Duur: Hier voer je de duur van een websitebezoek in. Je kunt dit doen in uren, minuten en/of seconden. Wanneer iemand minimaal zolang als de ingestelde periode op jouw website heeft doorgebracht, wordt het conversiedoel geactiveerd.
  • Pagina’s/Schermen per sessie: Hier voer je het aantal pagina’s in dat een websitebezoeker per sessie bekijkt. Wanneer iemand minimaal dit aantal pagina’s heeft bekeken, wordt het conversiedoel geactiveerd.
  • Gebeurtenis: Dit is een geavanceerd conversiedoel. Daarmee kun je klikken en andere gebeurtenissen op je website meten die geen unieke URL hebben. Dit kun je instellen met behulp van Google Tag Manager. Daarover vertel ik je binnenkort meer.

Conversiedoel verifiëren

Als je je doel hebt ingesteld, kun je deze testen door op ‘Dit doel verifiëren’ te klikken. Je ziet dan hoeveel procent van je websitebezoekers het doel heeft voltooid. Zie je hier 0%? Dat hoeft niet direct te betekenen dat het doel niet werkt. Als je een conversiedoel instelt voor een Bestemming, voor een pagina die je pas vijf minuten online hebt gezet, dan is de kans groot dat deze nog niet is bekeken door een websitebezoeker.

Waarde toevoegen aan een conversie

Je kunt optioneel ook een geldwaarde toevoegen aan je conversie. Je hoeft dit niet te doen voor een aankoop, omdat je dit op een andere manier bijhoudt in Google Analytics (lees meer over E-commerce instellen).

Hoeveel conversiedoelen kan ik toevoegen aan Google Analytics?

Je kunt maximaal 20 conversiedoelen per weergave toevoegen. Je kunt eventueel een nieuwe weergave aanmaken als je extra conversiedoelen toe wil voegen, of een oud conversiedoel overschrijven dat niet meer in gebruik is.

Wil je ook meer inzicht in je marketinginspanningen en heb je hulp nodig bij het instellen van conversiedoelen in Google Analytics? Neem dan contact op, ik help je graag!

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?