Conversiedoelen maken in Google Analytics en importeren in Google Ads

Conversiedoelen Google Analytics

Als je gaat adverteren in Google, dan heb je daarmee logischerwijs een doel voor ogen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meer verkopen realiseren in je webshop;
  • Meer offerte-aanvragen genereren;
  • Meer contactaanvragen genereren.

Deze doelen zijn allemaal acties die een websitebezoeker kan uitvoeren op jouw website. Zo’n actie waarbij een websitebezoeker een waardevolle lead of klant wordt, wordt ook wel een conversie genoemd. En of jouw Google Ads campagnes daadwerkelijk bijdragen aan zo’n conversie, dat wil je natuurlijk weten! Je kunt daarvoor zogenaamde (conversie)doelen aanmaken in Google Analytics en deze vervolgens importeren in Google Ads. Vanaf dat moment kun je exact herleiden welke campagne, advertentiegroep, advertentie of zelfs welk zoekwoord, heeft geleid tot een conversie op jouw website.

In deze blog leg ik je stap voor stap uit hoe je simpele conversiedoelen aanmaakt in Google Analytics op basis van een bestemmingspagina, hoe je Google Analytics koppelt aan jouw Google Ads account en vervolgens deze conversiedoelen importeert.

Conversiedoelen aanmaken in Google Analytics

Omdat een conversie een actie op de website is, maak je een conversiedoel aan in Google Analytics. Google Analytics monitort immers alles wat er op je website gebeurt. Zodra je een conversiedoel hebt aangemaakt in Google Analytics, kun je deze ook importeren in Google Ads. Daarover later in dit artikel meer.

Hoe maak je een conversiedoel aan in Google Analytics?

1. Log in bij het Google Analytics account van de bijbehorende website.

2. Klik op het tandwieltje ‘Beheerder’ rechts onderin.

3. Er opent een venster met drie kolommen. Klik in de laatste kolom ‘Weergave’ op ‘Doelen’.

1. Klik op de rode button ‘+ Nieuw doel’

2. Je volgt drie stappen op om een conversiedoel aan te maken. IKies in stap 1 ‘Doelconfiguratie’ voor ‘Aangepast’ (laatste optie) en klik op de blauwe button ‘Doorgaan’

3. In de volgende stap geef je dit conversiedoel een naam. Kies voor een logische naam waarbij je bij het zien van de naam direct snapt welk conversiedoel dit is (bijvoorbeeld ‘Contactformulier ingevuld’ of ‘Sollicitatie.

4. Bij ‘Doelruimte-ID’ hoef je niets in te vullen. Je kunt maximaal 20 doelen in één weergave aanmaken en Google geeft elk nieuw doel automatisch een opvolgende ID (Doel-ID 1, Doel-ID 2, etc.)

5. Kies het type conversiedoel. n dit voorbeeld laat ik je zien hoe je een conversiedoel aanmaakt op basis van een bestemmingspagina die iemand heeft bezocht. Zodra iemand een formulier op jouw website invult, kun je deze persoon na het invullen van het formulier een bedanktpagina laten zien. Doordat zo’n bedanktpagina een unieke URL heeft, kun je voor het invullen van dit specifieke formulier een specifiek conversiedoel aanmaken. In dit geval kiezen we dus voor ‘Bestemming’. Klik op ‘Doorgaan’.

6. In stap 3 ‘Doeldetails’ geef je aan wanneer de betreffende conversie geactiveerd moet worden. In dit geval wordt de conversie gemeten zodra een websitebezoeker een specifieke bestemming (websitepagina) heeft bereikt. Kies onder ‘Bestemming’ voor ‘gelijk aan’ of ‘begint met’ om aan te geven welke URL de bestemmingspagina bevat. 

    1. Gelijk aan: de websitebezoeker moet de exacte URL bekeken hebben om deze conversie te activeren
    2. Begint met: de websitebezoeker met een URL hebben bekeken die begint met de door jou ingevoerde URL. 

7. Voer hier alleen het gedeelte van de URL in die na de domeinnaam komt

  • NIET: https://www.campaignsandconcepts.nl/contactformulier-bedankt
  • WEL: /contactformulier-bedankt

8. Bij ‘Waarde’ kun je een waarde toevoegen aan je conversie, bijvoorbeeld om aan te geven dat een contactaanvraag €30,- waard is. Bij ‘Trechter’ hoef je in dit geval niets in te voeren. 

9. Klik op ‘Doel verifiëren’ om te checken of je met deze instellingen de afgelopen 7 dagen een conversie zou hebben gegenereerd. Schrik niet als er 0% komt te staan, het kan natuurlijk gewoon zo zijn dat deze pagina gewoonweg niet is bezocht de afgelopen 7 dagen.

10. Klik op ‘Opslaan’. 

Je conversiedoel is nu aangemaakt in Google Analytics.

Google Analytics en Google Ads koppelen

Nu is het tijd om het zojuist aangemaakte conversiedoel te importeren in Google Ads. Vanaf dat moment kun je in Google Ads zien welke campagne, advertentiegroep, advertentie of zelfs welk zoekwoord heeft geleid tot een conversie.

Als jouw Google Analytics account en Google Ads account nog niet gekoppeld zijn, is dat waar je mee begint. Als je dat al wel hebt gedaan, kun je direct naar de volgende stap: het importeren van de conversiedoelen.

Google Analytics aan Google Ads koppelen

1. Log in bij je Google Ads account.

2. Klik bovenin op ‘Tools en Instellingen’ en klik op ‘Gekoppelde accounts’.

3. Linksbovenaan staat direct ‘Google Analytics’. Klik op ‘Details’. 

4. Je ziet hier een overzicht van alle Google Analytics accounts die zijn gekoppeld aan het e-mailadres waarmee je in deze Google Ads omgeving hebt ingelogd. Dat kan er één zijn, maar kunnen er ook meerdere zijn wanneer je meerdere Google Analytics accounts beheert. Zoek het account op dat je wil koppelen aan je Google Ads account en klik in de zesde kolom ‘Acties’ op ‘Koppelen’. 

5. Kies de weergave die je wil koppelen aan je Google Analytics account. Selecteer de Google Analytics weergave waarin je zojuist een conversiedoel hebt aangemaakt. Vink zowel ‘Koppelen’ als ‘Sitestatistieken importeren’ aan van de betreffende weergave en klik op ‘Opslaan’. 


Je Google Analytics weergave en Google Ads account zijn nu gekoppeld.

Conversiedoelen importeren in Google Ads vanuit Google Analytics

Nu de juiste Google Analytics weergave is gekoppeld aan je Google Ads Account, kun je de conversiedoelen die je in de eerste stap hebt aangemaakt, importeren in je Google Ads account.

1. Klik in het topmenu op ‘Tools en Instellingen’.

2. Klik onder ‘Meting’ op ‘Conversies’.

3. Klik op het blauwe plusje rechts bovenin.

4. Je ziet hier vier verschillende mogelijkheden om conversies bij te houden. Kies voor de optie ‘Importeren’.

5. Kies voor ‘Google Analytics’ (de eerste optie) en klik op ‘Doorgaan’

6. Je ziet hier een overzicht van de conversiedoelen die je hebt aangemaakt in het bijbehorende Google Analytics account. Vink één of meerdere conversiedoel(en) aan die je wil importeren. Klik op ‘Importeren en Doorgaan’.

7. Je conversies zijn nu geïmporteerd in Google Ads. Vanaf nu kun je direct in Google Ads zien hoeveel conversies jouw campagnes opleveren, door bij ‘Kolommen’ (bij bijvoorbeeld campagnes, advertentiegroepen, advertenties of zoekwoorden) ‘Conversies’ aan te vinken:

Je ziet je conversies bij advertentiegroepen vervolgens zo terug:

En voilà: je bent klaar! Naast het aanmaken en importeren van conversiedoelen gebaseerd op basis van een bestemming, kun je ook conversiedoelen aanmaken op basis van een gebeurtenis, bijvoorbeeld het klikken op een knop of het bekijken van een video. En dat niet alleen, als je een webshop hebt, kun je ook transacties meten in Google Analytics en Google Ads. Daarover leg ik je binnenkort meer uit in een aparte blog.

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?