5 Facebook advertenties onder de loep

Facebook Ads

Facebook-advertenties: tegenwoordig is één op de vijf of zes posts in je Facebook-tijdlijn een advertentie. Ook al beweren veel mensen dat Facebook ‘dood’ is, niets is minder waar. Facebook is nog steeds een veelgebruikt sociaal medium, zeker onder een doelgroep van Nederlanders boven de 40 jaar (bron: Marketingfacts). Anno 2020 zetten dan ook veel bedrijven nog steeds Facebook Advertising in om hun doelgroep te bereiken.

Ook ik zie elke dag in mijn Facebook-tijdlijn veel advertenties voorbij komen. Daar zitten superrelevante advertenties tussen die perfect passen bij mijn persoonlijkheid, interesses of online zoekgedrag. Helaas zie ik ook zeer regelmatig advertenties voorbij komen waarvan ik me afvraag waarom ik deze te zien krijg. Met de juiste instellingen en targeting (en dus lagere kosten voor relevantere websitebezoekers en leads) hadden deze bedrijven een veel interessantere doelgroep kunnen bereiken.

Ik heb vijf advertenties die ik in mijn tijdlijn voorbij zag komen geselecteerd. Ik neem ze allevijf onder de loep: van welke targetingmogelijkheden heeft dit bedrijf waarschijnlijk gebruik gemaakt? Zijn ze passend voor mij? Of hoe had het bedrijf het beter kunnen doen?

1. SE Ranking

Veel bedrijven die vacatures of software aanbieden voor online marketeers, weten mij goed te vinden via Facebook. Een groot gedeelte van de advertenties in mijn tijdlijn, is namelijk gericht op online marketeers en laat ik nu nét in die doelgroep vallen.

Deze advertentie van de SEO-tool SE Ranking lijkt op het eerste oog dan ook erg relevant. Ik ben namelijk al eerder op de website van SE Ranking geweest en krijg nu deze advertentie op Facebook te zien. Een klassiek geval van remarketing, waarbij eerdere websitebezoekers opnieuw een advertentie te zien krijgen op Facebook.

Nu is het geval dat ik een aantal maanden geleden al een betaald jaarabonnement heb afgesloten voor SE Ranking. En nu word ik er met deze advertentie op gewezen dat ik een gratis trial aan kan vragen. Oeps!

SE Ranking maakt dus gebruik van remarketing om een interessante doelgroep via Facebook te bereiken. Superslim, alleen is het natuurlijk onnodig om een advertentie voor een free trial te laten zien aan huidige gebruikers. Om optimale resultaten te halen uit deze advertentie en niet onnodige kosten te verspillen, had SE Ranking de doelgroep van huidige gebruikers kunnen uitsluiten. Bijvoorbeeld door alle gebruikers die een URL met ‘account’ of de laatste pagina van de afrekenmodule hebben bezocht, uit te sluiten.

2. Adflow

Dit is een voorbeeld van hoe remarketing wél optimaal wordt ingezet. Een aantal dagen geleden bezocht ik de website van Adflow naar aanleiding van een tip van iemand uit mijn netwerk. Ik heb een pagina of vijf bekeken en ben een aantal minuten op de site geweest, maar heb geen informatie of demo aangevraagd. Daarmee ben ik een websitebezoeker met bovengemiddelde interesse en dus zeker de moeite waard om op Facebook opnieuw getarget te worden.

Niet alleen behoor ik dus tot een relevante doelgroep, de advertentie zelf vind ik ook erg aansprekend. Het is een korte video van 16 seconden die op een visuele manier direct duidelijk maakt wat je met de software kunt. Via deze advertentie kan ik vervolgens direct een demo van Adflow aanvragen.

Het zou zo maar kunnen dat Adflow heeft gekozen voor deze doelgroep:

  • Top 25% websitebezoekers die de afgelopen 7 dagen de meeste tijd op de website heeft doorgebracht;
  • Websitebezoeker heeft de pagina ‘Demo aanvragen’ nog niet bezocht of nog geen demo aangevraagd.

3. Social Deal

Social Deal: als rasechte koopjesjager is dit een app die ik vaak en graag gebruik. Via deze Facebook Advertentie word ik gewezen op een nieuwe aanbieding, namelijk een 3-gangendiner bij Pannenkoekenhuis De Bijenmarkt in Veenendaal. Kijk, dat is nog eens een relevante aanbieding!

De advertentie bestaat uit een video van 45 seconden waarbij de presentatrice een kijkje neemt bij Pannenkoekenhuis De Bijenmarkt. Pluspunt: de video heeft ondertiteling, waardoor ik de boodschap ook kan volgen als ik mijn geluid niet aan heb staan.

Het enige verbeterpuntje is dat Social Deal een link preview onder de video had kunnen toevoegen. Daardoor wordt een groter gedeelte van de advertentie klikbaar. Nu is alleen de link in de eerste regel zichtbaar, die al snel buiten beeld is als ik de video op mijn telefoon aan het bekijken ben.

Social Deal heeft waarschijnlijk gebruik gemaakt van de volgende doelgroep:

  • Gebruikers van de app Social Deal (met behulp van de Facebook Pixel die je ook in je app kunt installeren)
  • Woonachtig in Veenendaal

4. Happy Bodies Lifestyleclubs

Ik ben een vrouw, 25 jaar én woon in Veenendaal. Een relevantere doelgroep dan ik, had Happy Bodies met deze bijna niet kunnen bereiken. In de eerste zin van de advertentietekst wordt de doelgroep bovendien direct aangesproken, wat zorgt voor herkenning bij de doelgroep. Bij het lezen van de advertentietekst denk ik: ‘Hé, dat ben ik!’

Na het klikken op de advertentie, kom ik op een landingspagina terecht waar ik me direct kan aanmelden voor de Openingsdeal. Op deze pagina zie ik meerdere foto’s van personen die aan het sporten zijn. Eén van deze foto’s was wellicht een betere foto geweest voor de advertentie, dan de foto die nu is gebruikt.

In de advertentie wordt verder volop gebruik gemaakt van slimme, psychologische trucjes. De 👇 en 👉 zorgen ervoor dat je ogen direct naar de call-to-action worden geleid. De rode uitroeptekens in de koptekst vallen bovendien goed op in je tijdlijn en benadrukken urgentie voor je brein.

Als ik op de link klik, wordt voor mij ook de volledige URL zichtbaar. Daarbij zie ik direct dat er geen gebruik is gemaakt van UTM-parameters. Zonde, want nu kan Happy Bodies in Google Analytics niet goed het onderscheid maken tussen organisch en betaald verkeer via Facebook. Al het verkeer vanuit Facebook komt nu op één grote hoop. Dat betekent ook dat het dus lastig is om inzichtelijk te maken of deze advertentie daadwerkelijk heeft geleid tot aanmeldingen voor de Openingsdeal.

5. Online Geboorte Academie

Uuuhm, weet Facebook iets dat ik zelf niet weet? Voor zover ik weet ben ik niet zwanger, maar de Online Geboorte Academie vond toch dat ik – als niet-zwangere, vrijgezelle 25-jarige – in de doelgroep voor deze advertentie paste.

Persoonlijk vind ik dat je met advertenties gerelateerd aan zwangerschap erg moet oppassen. Stel dat je ongewenst zwanger bent of niet zwanger kunt worden, dan kan het zien van zo’n advertentie erg pijnlijk zijn.

Bij het instellen van je advertentie op Facebook kun je de interessecategorie ‘Zwangerschap’ of ‘Moederschap’ selecteren. Het is niet goed vast te stellen wanneer een Facebook-gebruiker in deze doelgroep valt. De kans is groot dat Facebook-gebruikers binnen deze interessecategorie pagina’s volgen die gerelateerd zijn aan zwangerschap, baby’s of het moederschap.

Of je kunt gewoonweg alle vrouwen in de leeftijd van 25 tot 40 jaar targeten met het idee ‘Misschien zijn ze wel zwanger’.

Zoals ik al eerder zei, ik zou erg voorzichtig zijn met dit soort advertenties. Als Online Geboorte Academie zou ik hooguit gebruik maken van remarketing en Facebook-gebruikers targeten die de website al eerder hebben bezocht.

Wil je starten met Facebook Advertising, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je het idee dat je meer uit je huidige Facebook Campagnes kunt halen? Neem dan contact op met Campaigns & Concepts, ik help je graag met het behalen van succesvolle resultaten uit Facebook Advertising.

Over Nicole

Nicole van Roekel is de oprichter van Campaigns & Concepts. Ze heeft ruim vijf jaar ervaring als online marketeer en deelt haar kennis, inspiratie en beste tips op deze blog.

Meer weten over dit onderwerp?